Het is eind november en elke zichzelf respecterende radiozender knalt de aloude kerst hits de ether in! Eerst maar eens de inkopen voor Sinterklaas doen en daarna gaan we ons voorbereiden op de komende feestdagen. Met z’n allen om de kerstboom en genieten van al het lekkers en elkaars aanwezigheid. Terugkijkend op het jaar 2017 halen we herinneringen op! Tegelijkertijd zijn velen onder ons bezig met het maken van plannen voor 2018. Waar en wanneer gaan we komend jaar op vakantie? Op zoek naar nieuwe uitdagingen? Een nieuwe baan? Afstuderen en dan? Gezonder leven?

In de afgelopen weken kreeg ik vragen omtrent mijn toekomst, mijn doelen, mijn goede voornemens, maar nog meer over het verleden. Het verleden zijn mooie persoonlijke herinneringen, die laat ik echter rusten. Ik kijk vooral vooruit, want ik ga namelijk nieuwe uitdagingen aan. Zowel privé, zakelijk als sportief gezien loopt mijn to-do list al behoorlijk vol. Businesspartner PROMEG, nieuwe baan, diverse sportieve uitdagingen, enzovoort!

“Wat is de reden van deze stappen? Hoe pak je dit aan? Wanneer?”
Vragen, die ik met grote regelmaat krijg voorgeschoteld.

Dit brengt mij bij een punt, dat richting het einde van het jaar een veel gehoord gespreksonderwerp is. Ik heb het hier over de goede voornemens voor het nieuwe jaar! We maken ze allemaal en het wordt gedeeld met eenieder die het maar wil horen. Stoppen met roken, minder alcohol nuttigen, afvallen, meer sporten, meer tijd voor elkaar, meer op vakantie, ……….! Ze staan meestal bovenaan het lijstje. Eerst de feestdagen en op 1 januari dan……! Nieuwjaarsdag en de eerste weken blijken vaak al een extra uitdaging met zich mee te brengen, vanwege alle nieuwjaarsbijeenkomsten. En na een aantal weken is bij velen de motivatie om zich te houden aan de goede voornemens al weer aardig getemperd.

Eigenlijk wel jammer, toch?

Heb ik dan geen goede voornemens? Jazeker, maar ik noem het liever doelen! En deze persoonlijke doelen starten niet per definitie op 1 januari, maar vormen zich lopende het jaar. Om het realiseerbaar en overzichtelijk te houden, beperk ik me tot een klein aantal doelen. Als een doel is gerealiseerd, is er weer ruimte voor eventueel een nieuw doel. Om je doelen te realiseren is het van belang om per doel een plan van aanpak op te stellen, met daarin subdoelen, kaders, een tijdspad en wie of wat je ter ondersteuning nodig hebt. Hou het wel simpel! Kort en bondig!

Om te kaderen gebruik ik succesfactoren! Voor mij zijn deze succesfactoren: gezondheid, gezin, relatie, carrière, geld, mezelf ontwikkelen, vrijheid, avontuur, genieten en passie. Niet per definitie in deze volgorde, want afhankelijk van de situatie zal de een meer aandacht krijgen dan een andere. Wel staat gezondheid voor mij persoonlijk altijd op één, want met een fit en gezond lichaam bereik je meer. Mijn doelen stem ik dan ook af op deze succesfactoren. Ik wil me altijd fit en goed voelen en dat houdt in: regelmatig sporten, op mijn voeding letten, voldoende rust nemen/ontspannen en in het algemeen goed op mijn lichaam letten. Balans, zowel fysiek als mentaal, tussen alle genoemde factoren is essentieel om uiteindelijk de gestelde doelen te bereiken.
Het tijdspad moet realistisch zijn! Het mag uitdagend zijn, maar stel geen onhaalbare deadlines. Focus je op de kwaliteit en zorg voor een goede basis. Neem de tijd om de juiste stappen te ondernemen in je groei.

Denk maar eens aan een grote eik! Het wortelstelsel (de basis) onder de grond is net zo groot als de gehele boom boven de grond. Deze geweldige bomen kunnen alleen stralen en groeien door deze stevige basis.

Dus goede voornemens, doelen stellen, plannen maken en dan…..! Waar haal je de motivatie vandaan? Wie of wat is je inspirator? Hoe zit het met je doorzettingsvermogen?
Je altijd fit en goed willen voelen, meer bewegen, je voedingspatroon aanpassen, stoppen met roken, gewicht verliezen, nieuwe uitdagingen aangaan, meer tijd en aandacht voor je relatie/gezin, is niet zo moeilijk? Of toch wel? De praktijk blijkt weerbarstiger! Het kunnen volhouden en je gestelde doelen ook werkelijk behalen levert vaak de nodige problemen op. Wat zijn de redenen? Waarom lukt het vaak niet?
Fysieke fitheid is één, maar de mentale aspecten weerhouden ons veelal van de gewenste resultaten. Wilskracht en doorzettingsvermogen zijn essentieel. Beide aspecten zijn te trainen, net als veel andere mentale onderdelen. Ons brein (mentaal) stuurt ons lichaam (fysiek) aan, dus wees je bewust van de kracht van je mentale gesteldheid en de invloed op je algehele welbevinden. Onze dagelijkse gewoonten en routines zijn er door de jaren ingesleten, waardoor we veel dingen op de automatische piloot doen. Wel makkelijk als je er niet over hoeft na te denken! Dit is een van de hoofdredenen, waarom het volhouden van je goede voornemens vaak zo moeilijk is.

Het ingesleten oude belemmert veelal de ontwikkeling van het nieuwe.

We vallen terug in de oude patronen. Focus en doorzettingsvermogen is vereist om nieuwe gewoonten in je dagelijkse leven in te bedden. Een verandering in denken is nodig om grip te krijgen op deze automatische processen!
Een veel gehoorde term, die ook veel door de reclamewereld wordt gebruikt, is bewustzijn. We moeten bewuster gaan leven! Maar wat is dat dan en hoe werkt dat dan? Wetenschappelijk onderzoek geeft aan, dat we rond de 90% onbewust functioneren. Dus ongeveer 10% doen we werkelijk bewust! Zoals eerder benoemd zijn onze gewoonten en routines onbewuste handelingen. Als we willen groeien in bewustzijn, dan zullen we meer grip moeten krijgen op de dingen die we onbewust doen. Echter hebben we vaak niet de juiste handleiding beschikbaar. En als we wel een handleiding hebben?

Even een gewetensvraag: Wie kent alle functies van zijn mobiele telefoon? En wie heeft werkelijk de handleiding van A tot Z gelezen?

Ons brein is vele malen complexer dan het mobieltje, maar het krijgt gemiddeld velen malen minder aandacht. Als een mobieltje verouderd is of kapot, dan vervangen we het gewoon door een nieuwe. We laden de accu op, plaatsen het sim-kaartje, stellen de standaard functies naar onze wens in, activeren antivirus/spam software en gaan over tot de orde van de dag. De handleiding verdwijnt waarschijnlijk ergens onder in een la.
Maar hoe zit het dan met ons brein? Hoe laden we die op? Heeft het wel een antivirus/spam filter? Hoe houden we ons brein helder en schoon? Hoe gaan we om met negatieve prikkels? Waarom zouden we moeten nadenken over ons denken? Wat levert die extra aandacht voor ons brein dan op? Het werkt toch gewoon?

Controle over je denken en het doorgronden van het denken kunnen nieuwe inzichten geven bij het maken van keuzes. Grip op je denken geeft je meer rust en zorgt voor balans. Positiviteit wordt de norm, negatieve prikkels halen je niet meer uit het centrum. Om je doelen en goede voornemens ook werkelijk succesvol te laten zijn, is het essentieel om bewuste keuzes te maken. Anders leren denken zal je helpen de juiste keuzes te nemen. Volg je keuzes ook nauwgezet en beloon jezelf voor het behalen van de gestelde doelen. Het aangaan van nieuwe uitdagingen, het behalen van je doelen en bereiken van meer balans zal uiteindelijk leiden tot een energievoller en gelukkiger leven.

Ik heb mijn keuzes weloverwogen gemaakt. Ik doe vooral de dingen, die mij energie geven en waar ik een goed gevoel aan overhoud. Bewust genieten, bewust leven en vooral bewust zijn van mijn bewustzijn! De gemaakte keuzes bieden mij de gelegenheid om nog meer tijd in mijn succesfactoren te steken en te blijven groeien als persoon. Mentaal en fysiek sterker te worden!

Loop je over van ideeën, goede voornemens en verre doelen, maar wilskracht en doorzettingsvermogen zitten je soms in de weg? De juiste keuzes maken is voor jou een grote uitdaging? Je bent op zoek naar meer balans in je leven? Je wilt bepaalde gewoonten en routines doorbreken? Je bent op zoek naar meer flow in je leven?
Houdt je dan regelmatig een spiegel voor en stel jezelf de vraag: Wat wil ik nu werkelijk? Wees eerlijk tegen jezelf, gebruik je gezonde verstand, denk in oplossingen en denk anders!

Wil je antwoord op alle vragen? Wil je echt met je goede voornemens aan de slag? Wil je echt flow leren ervaren?
Laat je dan eens vrijblijvend informeren over de kracht van mental coaching. Dit kan op de diverse informatie bijeenkomsten of tijdens een persoonlijk gesprek!

Verandering begint bij jezelf! Gewoon doen!

 

#

One response

Laat een reactie achter op Ben Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *