
Wat hebben betrokkenheid, bevlogen zijn en werkgeluk eigenlijk met elkaar te maken?
Wanneer medewerkers weinig betrokken zijn in een organisatie, komen zaken als productiviteit, flexibiliteit en creativiteit onder druk te staan. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 25% van de werkende Nederlanders één of meerdere slechte dagen per week ervaart die werk gerelateerd zijn. Als het werk ons gelukkig maakt en plezier geeft, dan leidt dat tot minder verzuim, minder stress, hogere kwaliteit van dienstverlening en klanttevredenheid. Betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn niet alleen een verademing voor de sfeer en communicatie in een team, maar zorgen er ook voor, dat er betere cijfers en resultaten worden gerealiseerd.
Nu zijn juist stress, spanningen en individuele emoties, de belangrijkste oorzaak van het ontbreken van plezier op de werkvloer. Stress is beroepsziekte nummer één in Nederland. De cijfers spreken voor zich: 12% burn-out, 40% stress verschijnselen, 25% te hoge werkdruk. De kosten lopen inmiddels op naar 2,8 miljard euro per jaar voor de werkgevers in Nederland. Wat levert gelukkiger en met meer plezier werken organisaties dan op? Meer productiviteit, betere relaties met je collega’s, meer creativiteit en goede ideeën, meer energie, optimistischer sfeer, meer betrokkenheid, een betere gezondheid, een hogere klanttevredenheid, minder stress, minder burn-out zijn maar een paar voorbeelden van de voordelen. In cijfers uitgedrukt betekent dit: 2,5% hogere omzetgroei, 22% hogere klanttevredenheid, tot 47% effectiever werken, tot 43% productiever en 40% lagere verloopcijfers onder het personeel.
Een belangrijke oorzaak is de tsunami van informatie, die we elke dag zowel zakelijk als privé te verwerken krijgen. De mail, het internet en de social media zorgen ervoor, dat we 24 uur per dag aan staan. Onze gedachten komen geen moment tot rust. Alles wat we overdag tot ons nemen, wordt ’s nachts voor het grootste deel verwerkt. Een teveel aan prikkels en vooral negatieve input, dragen dan niet bij aan een goede nachtrust. Dit nemen we mee naar de volgende dag en heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. En dit gevoel vertaald zich dan naar hoe we ons gedragen en functioneren.
Het hebben van positieve emoties en gevoelens dragen in grote mate bij aan het hebben van plezier en ontspanning, zowel op het werk als privé. Daarbij draait het bij werkgeluk ook om het kunnen inzetten van de individuele talenten en kwaliteiten, zodat elke medewerker de ruimte krijgt om zichzelf verder te ontwikkelen. En dit is uiteindelijk belangrijk om een positief zelfbeeld te creëren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Kunnen omgaan met emoties en gevoelens is geen vanzelfsprekendheid en vereist in veel gevallen een andere manier van denken. De methode Gewoon Doen is hiervoor een simpele en effectieve manier om grip te krijgen op je denken en handelen. Als ‘Gewoon Doen op de werkvloer’ wordt toegepast dan wordt de eerste stap richting werkgeluk gezet.
Het fundament van werkgeluk is gebaseerd op vijf pijlers, die samen met Gewoon Doen zorgdragen voor gemotiveerde, productievere en gelukkiger medewerkers.
De inhoud van de vijf pijlers kun je vertalen naar de volgende vragen: Hoe ziet jouw invulling van het leven eruit? Wat, hoe en waarom doe je de dingen, zoals jij ze doet? Hoe onafhankelijk ben je? Durf je je leven zelf in de hand te nemen en je eigen weg te volgen? Blijf je jezelf ontwikkelen? Wil je elke dag beter worden en leren van alle ervaringen en nieuwe uitdagingen? Werk je elke dag aan je mentale en fysieke gezondheid om je beter te voelen dan goed? Staat meer energie, meer balans en meer fitheid boven aan je agenda? En met wie deel je lief en leed? Welke mensen behoren tot je innercircle en deel je alles mee? Wie vertrouw je en geven je zelfvertrouwen?
Uiteindelijk hebben we allemaal wel eens een slechte dag op het werk, door bijvoorbeeld de werkdruk, negativiteit, slechte sfeer, geroddel, klagende collega’s, enzovoort. Door de handvatten van ‘Gewoon Doen op de werkvloer’ toe te passen, zal het voor de individuele medewerker en leidinggevenden makkelijker worden om hiermee om te gaan. Door inzicht te krijgen hoe je het werkgeluk kunt vergroten, hoe je dit als organisatie kunt faciliteren, hoe je dit meetbaar maakt, wat gelukkig leidinggeven inhoudt en hoe je dit toepast en hoe je succesvol veranderingen teweegbrengt, zul je in staat zijn om een gelukkige(r) persoon en organisatie te worden.
Werkgeluk is individueel en gaat over emoties, deze zijn niet alleen belangrijk maar ook besmettelijk. Maar ‘gelukkig zijn’ heeft ook alles te maken met anderen. Als medewerkers plezier hebben in wat ze doen en in een prettige omgeving samenwerken, dan zal er vanzelf een positieve vibe ontstaan.
– Werkgeluk en plezier begint bij je eigen geluk –
#inspiratie #motivatie #werkgeluk #coaching #mentalcoaching #gewoondoen #promeg #renewmentalcoaching