Gelukkig geluk

Zit je wel eens in de denkbeeldige put? Vraag je jezelf wel eens af: Waarom voel ik me niet gelukkig? Doe ik wel de juiste dingen? Doe ik er wel goed aan? Had ik maar? Twijfel je regelmatig over gemaakte keuzes of niet gemaakte keuzes? Knaagt een bepaalde mate van onzekerheid aan je?

Je bent niet alleen. We gaan allemaal door perioden in ons leven, waarin alles je gewoon neerslachtig lijkt te maken.

Komt het je bekend voor?

Je bent snel geneigd te denken, dat het met psychische problemen te maken heeft. Denk aan angststoornissen, burn-out of een depressie. Het is zo ongeveer volksziekte nummer één in dit land, dus een conclusie is snel gemaakt.

In veel gevallen heeft het eerder te maken met ons perspectief. Alles in deze wereld is mogelijk, alles is te koop. En veelal willen we ook alles hebben, wat een ander heeft.

De sociale media tonen ons een ideale wereld, met al z’n pracht en praal. Je kunt iedereen volgen en je kunt je verlekkeren aan de geweldige levens van anderen. Het enige dat je daarvoor nodig hebt, is dat kleine schermpje in je hand.

Je spiegelt je eigen zelfbeeld veelal aan een in scène gezette wereld. Een droomwereld! Echter worden deze dromen vaak geen realiteit. Je zelfbeeld staat constant onder druk. Het gevoel er niet bij te horen, het gevoel niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen weegt zwaar.

Het kan veel gevoelens van verdriet veroorzaken. Schaamte en angst zijn permanente begeleiders, maar dat is niet de enige reden waarom je misschien ongelukkig bent.

Ongelukkig zijn is niet iets waarvoor je je hoeft te schamen. Het is iets wat ons allemaal wel eens overkomt. Het mooie is, dat je het kunt veranderen.

Het zijn meestal de kleine dingen, die je ongelukkig maken. Niet de grote dingen! Natuurlijk kunnen er in je leven hele erge dingen gebeuren, iets vreselijks. Ernstige ziektes, overlijden van naasten, werkloos worden, failliet gaan, beëindiging van je relatie of misschien draag je een oude last, een pijn uit het verleden met je mee.

Al deze zaken dragen bij aan het ongelukkig voelen, maar het zijn juist de alledaagse kleine dingen, die keer op keer het ongelukkige gevoel blijven voeden. Je emoties worden dagelijks op de proef gesteld en dat gaat tegen je werken. Ze zijn de echte boosdoeners.

Al deze kleine dingen, zijn moeilijk te veranderen. Het zijn kleine gewoontes! Ze sluipen langzaam in je leven en worden routinematige handelingen. In eerste instantie negeer je ze, daarna stop je ze weg. Je wilt er niet mee geconfronteerd worden en al helemaal niet bespreken met anderen. Kom zeg! Wie kent er nu angst of schaamte? En je verdrietig tonen om dit soort futiliteiten is al helemaal not done!

Verandering is gelukkig wel mogelijk! Belangrijk is wel, dat je leert ze te herkennen. Veel van de volgende zaken doe je namelijk onbewust. Je denkt er eigenlijk helemaal niet goed bij na. Ze overkomen je gewoon.

Herken je bijvoorbeeld de volgende punten? Je maakt je zorgen over van alles en nog wat, je voelt je vaak verloren, je leeft teveel in het verleden, je leven is niet zoals je voor ogen hebt, je hebt teveel negatieve mensen in je omgeving, je hebt te weinig tijd voor ontspanning, je bent vaak moe, je volgt niet je passie, je voelt je snel schuldig, je bent te afhankelijk van anderen, je mist echte liefde in je leven.

Je richt je te vaak op anderen in plaats van aandacht voor jezelf te hebben. Zorg eerst voor jezelf! Heb oog voor je gezondheid en doe de dingen waar jij een goed gevoel van krijgt. Focus je op zaken waar jij invloed op hebt en die ten goede komen aan je eigen welbevinden. Je mag heel veel om iemand geven, want dat draagt bij aan je eigen goede gevoel, maar begin wel bij jezelf. Wees dankbaar voor wat je wel hebt en wat je wel kunt. Wees dankbaar voor de mensen, die er voor je zijn en die bijdragen aan je geluk. En haal energie uit het delen en geven van je aandacht naar anderen toe.

Je mag trouwens ook best eens wat vaker trots op jezelf zijn. Trots op wie je bent! Trots op wat je allemaal al hebt bereikt.

Als je je een keer schuldig voelt over wat je hebt gedaan of wat je een ander hebt aangedaan, realiseer je dan, dat het heel normaal is om dit soort gevoelens te hebben. Ook als je de goede vrede wilt bewaren en niet helemaal eerlijk bent. Niet naar een ander en al helemaal niet naar jezelf! Het is niet slecht, tenzij je er niets aan doet. Fouten maken we allemaal. Leer ervan, verander de dingen die je hebt gedaan, erken dat je fout zit en biedt excuses aan. Ook aan jezelf!

Soms houden we zoveel van een ander, dat je jezelf wegcijfert. Soms zeg je maar niet wat je echt bedoelt of wilt, om een ander niet te verliezen. En dat is niet erg! Het zegt veel over jezelf! Ook dat is namelijk houden van! Iemand geen naar gevoel willen geven is mooi, maar kwets jezelf niet! Het is wel belangrijk niet te vergeten om van jezelf te houden!

Soms moet je gewoon een paar dingen in je leven doorstaan om opnieuw te beginnen. Op andere momenten heb je misschien wat meer hulp nodig. Hoe dan ook, het maakt je bijzonder. Het maakt wie jij bent! Het maakt je uniek!

Als je niet tevreden bent met de dingen in je leven, wat kun je dan doen?

Je hoeft geen enorme veranderingen aan te brengen. Het blijkt dat gelukkig zijn iets is, dat je thuis kunt doen. Het is iets in jezelf, dat aandacht nodig heeft!

Heb meer aandacht voor de gewoontes, die je tegenhouden en vervang ze door nieuwe. Neem meer tijd voor jezelf om te ontspannen. Pak eens wat vaker je rustmomentjes. Ook overdag! Om deze momentjes anders in te vullen, kan meditatie je helpen om je gedachten onder controle te krijgen. Ga naar buiten en maak een wandeling. Doe het voor je werk of tijdens een lunchpauze. Maak een avondwandeling voor het slapen gaan. Ontspan je gewoon op een bankje in het park of ga lekker in het gras liggen. Het hoeft niet lang te zijn en het is nog gratis ook. Begin de dag eens met wat oefeningen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Pas ze in je dagelijkse ritme in! Zet je lichaam eens aan. Zie het als warmdraaien voor je dag. De warming-up. En vergeet niet de cooling down! Wat oefeningen om de dag af te sluiten, kunnen je lichaam helpen om de afvalstoffen af te voeren en niet verwerkte indrukken en gedachten een plaats te geven. Onderzoek toont zelfs aan dat een training van zeven minuten alles is wat je nodig hebt. Het kost dus heel weinig tijd om je systeem een boost te geven en je uiteindelijk gelukkiger te maken. En na een drukke dag is het heel belangrijk om goed uit te rusten. Hiervoor is slaap natuurlijk ideaal, maar dan moet je wel goed kunnen slapen. Pak de 7 tot 8 uur slaap per nacht, want die heb je nodig. Maak ruim voor het slapen gaan je hoofd leeg en denk aan één ding, waar je blij van wordt. Doe dat elke avond en denk dan altijd aan hetzelfde blije plaatje. Het helpt je systeem te ontspannen. En leg die telefoon of iPad weg! Onderzoek wijst uit, dat structureel een uur minder slapen al een aanzienlijk negatief effect heeft op je gezondheid. Neem ook overdag eens de tijd en ruimte om een klein dutje te doen. Het laadt je systeem weer op voor nieuwe taken. Je kunt niet 24/7 aan staan. Je brandt dan vanzelf op!

En na bovenstaande punten is dankbaarheid één van de belangrijkste aandachtspunten.

Wees dankbaar voor wat je hebt en wie je om je heen hebt in je leven. Wees dankbaar voor de mensen, die met kleine gebaren je dag mooier maken. Het is je eigen perspectief, dat bepalend is. Doe de dingen één voor één en wees overal dankbaar voor.

Begin klein. Als iemand iets voor je doet, zeg dan altijd bedankt. Als iemand je aandacht schenkt, je laat weten dat je ertoe doet, laat je waardering dan zien. Zoek vervolgens naar de normale dingen waar je dankbaar voor bent en waar je misschien niet vaak direct aan denkt: de ochtendzon, de vogeltjes die fluiten, de geur van nat gras, het eerste kopje koffie, je familie, je vrienden, je huis, je bed, je telefoon, je computer, eten, enz.

Dankbaarheid leidt uiteindelijk tot dankbaarheid.

Tot slot!

Geluk is niet iets dat je overkomt, het is een gemoedstoestand. Je kiest ervoor om gelukkig te zijn, ongeacht je omstandigheden. Haal de belemmerende overtuigingen uit je systeem en geef je emoties de ruimte. Leer anders te denken, gebruik je gezonde verstand, denk in oplossingen en wees vooral eerlijk naar jezelf! Geluk is niet te koop. Je kunt geluk wel zelf maken!

Het zijn echt de kleine dingen die ertoe doen! Dat is geluk!

#inspiratie #motivatie #geluk #goedvoelen #gedachten #emoties #denken #gedrag #waardering #dankbaarheid #wilskracht #ontspanning #organiseren #verandering #liefde #aandacht #gewoondoen #renewinspiration #renewmentalcoaching

Geef een reactie